Svømning i hal

Den indendørs svømmetræning foregår på tre hold opdelt efter niveau. Det sikrer de bedst mulige rammer for medlemmer og trænere. Til alle hverdagstræninger er der to faste trænere.

Svømmetræningen forløber på følgende måde:

  • Gennemgang af svømmeprogrammet 10 min før start – herunder hvorfor laver vi disse øvelser
  • Fordeling på banerne –  det er træneren, der bestemmer hvem, der ligger hvor
  • Træneren vil så vidt muligt prøve at give feedback på teknik til alle fremmødte under timen
  • Programmerne vil være sæsonbestemte

Der arbejdes hen mod at kunne svømme en god åbenvands crawl

Fokuspunkter til en god crawl:

  • God balance i vandet
  • God vejrtrækning
  • God fornemmelse for vandet
  • Tryg og afslappet i vandet

Disse øvelser bruges til at opnå en god crawl ud fra fokuspunkterne:

  • Balanceben
    Øvelsen kan varieres på mange forskellige måder, og atleten arbejder her med balance, vejrtrækning og rotation.
    Øvelsen laves med korte finner
    Øvelsen kan laves med en arm fremme (som på klip). Den kan laves med begge arme langs siden. Den kan lave med en arm løftet over vand, i strakt tilstand. Man kan tage 25 m på skiftevis højre og venstre side (godt hvis atleten har svært ved øvelsen). Eller 10 spark på hver side og så rotere
  • Klap crawl/catch-up
    Øvelsen sikret, at frekvensen på armtaget bliver sat ned, så svømningen ikke bliver så stresset (det er ikke sådan man skal svømme almindeligvis)
    Atleten får også en følelse af, hvor det er hånden skal sættes i
    Brug pullboy til denne øvelse
  • Skulder til hage.
    Dette giver en super god rotation i hele kroppen
  • Fivo (finger i vandoverfalden).
    Almindelig crawl, gerne med pullboy. I fremføringen over vand føres hånden frem med fingerne i vandoverfladen helt tæt på kroppen
    God for rotation

Der vil ligeledes være fokus på isætning af hånd og armtaget under vand. 

Tid og sted
Vi træner i Pilegårdsbadet, Ole Klokkersvej 19 i Kastrup og i Korsvejens Skoles Svømmehal, Tårnbyvej 1-3 i Kastrup.

Se holdtiderne nedenfor, men hold altid øje med kalenderen, hvor planlagt træning, feriepauser og eventuelle aflysninger fremgår.

Om sommeren træner vi udendørs i Lagunen ved Amager Strandpark – her afhænger sæsonen af vandtemperaturen.

» Læs om vores svømning i åbent vand

Fælles lørdagssvømning

Alle tri-medlemmer af KVIK TRI TEAM kan uanset svømmeniveau selvtræne lørdage fra kl 7 – 9 på Korsvejens Skole, Tårnbyvej 1-3 2770 Kastrup.

Om lørdagen er der ingen træner, men der vil blive lagt program op til inspiration.

Hold A
Træner mandage kl. 19:30-20:45 og onsdage kl. 20:45-22:00  på Korsvejens Skole, Tårnbyvej 1-3 2770 Kastrup.

Det tidlige program mandag vil være det sene program onsdag, og ligeledes bytter det sene program mandag om, så dette vil være det tidlige onsdag.

Hold B
Træner mandage kl. 20:45-22:00 og onsdage kl. 19:30-20:45 på Korsvejens Skole, Tårnbyvej 1-3 2770 Kastrup.

Det tidlige program mandag vil være det sene program onsdag, og ligeledes bytter det sene program mandag om, så dette vil være det tidlige onsdag.

Hold C
Træner mandage kl. 20:15-21:15 i Pilegårdsbadet, Ole Klokkersvej 19 og torsdage kl. 20:30-21:30 på Korsvejens Skole, Tårnbyvej 1-3.

På kanten vil du møde vores svømmetrænere.

Anbefalet udstyr
Husk svømmebriller og badehætte.

Derudover benytter vi nedenstående udstyr, som du med fordel kan anskaffe dig, da udstyret i svømmehallerne er begrænset. Tingene kan blandt andet købes i Den Klorfrie, der er en lille kiosk i Kastrup Svømmehal, eller hos vores sponsor Sportigan på Vesterbrogade.

  • Zoomers. Zoomers er en kortere udgave af en svømmefod. Fordelen ved, at den er kortere er, at man får et mere naturligt benspark end med svømmefødder. Dette mindsker risikoen for krampe.